مطالعه فمینیستی رمان عصر بی گناهی اثر ادیت وارتن
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده پروانه اصغری
- استاد راهنما جلال سخنور سارا کاترین ایلخانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
موضوع این پایان نامه، مطالعه مفاهیم و نظریه های مهم متفکران فمینست بر روی رمان "عصر بی گناهی" نوشته ادیت وارتن است.ادیت وارتن تمایلات قلبی خود در مورد موقعیت و سرنوشت زنان در عصر خود را به عنوان یک زن نویسنده به خوبی در این رمان به نمایش گذاشته است. این رساله ، با بکارگیری نظریات متفکران فمینیست، مفاهیمی همچون " ازدواج" و "حس زنانگی" را در رمان عصر بی گناهی مورد بررسی قرار می دهد. در نتیجه خواننده پس از خواندن این رمان پی به مفاهیم و مضامینی خواهد برد که ادیت وارتن در پی انتقال آنها در اثر خود بوده است. فصل اول این پایان نامه مقدمه مختصری بر تجارب کاری ادیت وارتن است که پیش زمینه ای بر موضوع و سوالات مطرح شده در این زمینه می باشد. فصل دوم به خلاصه ای از چگونگی پیدایش افکار و مکتب فمینستی و ظهور متفکرانی چون " سیمون دو بوار" می پردازد. و نظریات مطرح شده از سوی آنان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. فصل سوم به تحلیل دستیابی شخصیتهای زن رمان به کامیابی می پردازد. "می" مانند بقیه زنان سنتی گرا ، با ویژگیهایی چون " مطیع و تسلیم، بی گناه، جذاب و پاک دیگر شخصیت زن داستان " الن" را شکست داده و در نهایت به سعادت و شادمانی دست می یابد. فصل چهارم تلاش زن برای دستیابی به آزادی را مورد توجه قرار می دهد. " الن" به عنوان یک زن مستقل با گرفتن طلاق که یک ننگ برای نیویورک قدیم است خود را از ازدواج ناکام رها می سازد. فصل آخر یا نتیجه گیری، خلاصه فصول و یافته های این مطالعه را شرح و توضیح میدهد.
منابع مشابه
محکومیت بی گناهان: از خطای قضایی تا بی گناهی واقعی
محکومیت بی گناهان یکی از مصادیق خطاهای قضایی است. بنابراین، این برداشت که این دو مفهوم را معادل هم می داند نادرست است. البته، مهم ترین مصداق خطای قضایی، محکومیت افراد بی گناه است. بی گناهی می تواند واقعی و یا حقوقی باشد. منظور از بی گناهِ واقعی یعنی محکومی که اساسا جرم انتسابی را مرتکب نشده و به اصطلاح ناکرده بزه است. بی گناه حقوقی، محکومی است که رفتار مجرمانه انتسابی را مرتکب شده است ولی محکوم...
متن کاملنقد فمینیستی رمان "رازی در کوچهها" اثر فریبا وفی
نقد فمینیستی یا زنمحور بهعنوان یکی از رویکردهای نقد ادبی در سال 1929 توسط ویرجینیا وولف، فمینیست پیشگام بریتانیایی در کتابی با عنوان «اتاقی از آن خود» بنیان نهاده شد. پرداختن به تجربههای زنانه، تعامل با جهان مردانه و بررسی شاخصههای سبک زنانه، از مهمترین محورهای این شاخه از نقد است. در این مقاله به بررسی تصویر زن در رمان رازی در کوچهها از فریبا وفی، بر اساس مؤلفههای مذکور پرداخته میشود....
متن کاملنقد فمینیستی رمان سگ و زمستان بلند
ظهور جنبش فمینیسم، چه در عرصة سیاست و اجتماع و چه در حوزة ادبیات، نتیجة کم اهمیت تلقی شدن زنان در جامعة مردسالار بود. این جنبش با اندیشة برابری طلبی، آزادی خواهی و احقاق حقوق زنان، از اواخر دهة 1960 به این سو، به صورت جدی در ادبیات و نقد ادبی رایج شد و تأثیر قابل توجهی بر جهت گیری تفکر انتقادی در برخورد با ادبیات گذشته و نیز خلق آثار ادبی جدید به ویژه از سوی زنان نهاد. بررسی تصاویر زنان در آثار...
متن کاملنمود زبانی تمایلات فمینیستی در رمان خوشه های خشم
در این مقاله، در پی آنیم تا دریابیم که آیا جان اشتاین بک که در زمان اوج فعالیت های فمینیسم در غرب می زیسته است، تحت تأثیر این فعالیت ها قرار گرفته است و کمکی در جهت پیش برد این جریان انجام داده است یا خیر؛ تا با مطالعه ی نتایج حاصل از بررسی رمان خوشه های خشم و بررسی تاریخچه ی فمینیسم در غرب دریابیم جنبش زنان در پی رسیدن به چه چیزی بوده است و چه کسانی در پیش برد این جریان، کمک کرده اند. برای یاف...
متن کاملمحکومیت بی گناهان: از خطای قضایی تا بی گناهی واقعی
محکومیت بی گناهان یکی از مصادیق خطاهای قضایی است. بنابراین، این برداشت که این دو مفهوم را معادل هم می داند نادرست است. البته، مهم ترین مصداق خطای قضایی، محکومیت افراد بی گناه است. بی گناهی می تواند واقعی و یا حقوقی باشد. منظور از بی گناهِ واقعی یعنی محکومی که اساسا جرم انتسابی را مرتکب نشده و به اصطلاح ناکرده بزه است. بی گناه حقوقی، محکومی است که رفتار مجرمانه انتسابی را مرتکب شده است ولی محکومی...
متن کاملبررسی رویکردهای چهارگانة نقد فمینیستی اِلِن شوالتر در رمان نقره دختر دریای کابل اثر حمیرا قادری
بحث زنان و محوریت آنها در آثار ادبی از مسائل مهمی است که طی دو قرن اخیر، توجه عدة زیادی از پژوهشگران را در عرصههای مختلف اجتماع، فرهنگ، سیاست و حتی ادبیات به خود معطوف کردهاست منظور از نقد فمینیست یا نقد زنمحور، صرفاً پرداختن به شورش زنان علیه مردان و یا مردانه عمل کردن آنها در آثار نیست، بلکه گاه به تصویر درآوردن خشونتهای یک مرد را علیه زن به تصویر میکشد. در این جستار کوشیدهایم تا به برر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023